Reiser

Her legger jeg ut utenlandsreisene jeg har vært på, og oppdaterer fortløpende når vi drar på nye turer! :)
Jeg kommer ikke til å legge ut om innenlandsreiser eller turer til DK eller Sverige fordi jeg syntes det er litt for nærme til å være spesielt interessant for dere lesere:) <3 Vil dere lese om slike turer så får dere heller følge med på bloggen min, hihi:)

Vår 2013 - Polen - Krakow
Jeg var så heldig at jeg fikk bli med praksisplassen min på blåtur til Krakow i Polen da jeg gikk andreåret ved UiS. Turen varte i fire dager og var helt fortreffelig <3

Du kan lese mer om turen min til Krakow her!

Vinter 2012 - Frankrike - Paris
Siden Stian fylte 25år, så booket og betalte jeg en romantisk langweekend i Paris for oss to 30/11-3/12. Det var en helt utrolig tur, som jeg aldri kommer til å glemme. Vi hadde det bare så utrolig godt:) Nøt hverandres selskap, deilig mat og opplevelser. For å ikke glemme høydepunktet når Stian fridde til meg foran Eiffeltårnet.. Blir helt varm inni meg bare av å tenke på det :)

Her kan du lese litt mer om turen vår!:
Paris & Frieriet

Sommer 2012 - Indonesia - Jakarta - Bali - Gili Trawangan - Lombok
Dette var den første turen min til Asia og jeg må helt ærlig innrømme at det var utrolig spennende og en utrolig opplevelse å få reise til andre siden av kloden på ferie. Vi var i Indonesia for å besøke pappaen til Stian og hans kone Afia. Vi var der i omtrent tre uker og koste oss gløgg ihjel:) Vi var innom Jakarta, Lombok, Bali og Gili Trawangan når vi var der, har mange gode minner fra alle stedene, men må ærlig innrømme at Bali og Gili Trawangan stjal hjertet mitt. Nærmere kommer man ikke paradis på jord:)

Hvis du kunne tenke deg å lese mer om turen vår til Indonesia så trykk inn på disse linkene!:
Jakarta 1
, Jakarta 2, Jakarta 3, Bali 1, Bali 2, Bali 3, Bali 4, Bali 5,
Gili Trawangan 1, Gili Trawangan 2, Gili Trawangan 3, Lombok 1, Jakarta 4.

Sommer 2012 - De forente arabiske emirater - Dubai
På vei ned til Indonesia så ordnet svigerfar et 2-3 dagers opphold i Dubai siden vi likevel skulle mellomlande her.
Det var kjempekos og vi fikk god tid til hverandre så vel som at vi fikk besøkt steder som man som kun få av oss får muligheten til å se, og oppleve:)

Her kan du lese mer om turen vår til "the emirates" ;)
Dubai 1, Dubai 2

Våren 2012 - Tyrkia - Alanya
Dette var min og Stians første tur sammen, og jeg fikk turen av han til 21årsdagen min. -Snille mannen min <3 :)
Vi var syv dager i Alanya og koste oss masse:) Skikkelig kjærlighetstur!

Vil du vite litt mer? Les her!
Tyrkia 1, Tyrkia 2, Tyrkia 3, Tyrkia 4, Tyrkia 5

Høsten 2011 - England - London
Jeg var nede og besøkte verdens beste venninne Savannah i London en langhelg i 2011.
Da besøkte vi puber, kjaset om gamledager, spiste MASSE junkfood og bare koste oss masse i hverandres selskap:)

Les mer om turen til her: England!

Høsten 2008 - Nord-Irland - Roslea - Eniskillen - Lisnaskea - Belfast - Dublin
Jeg bestemte meg tidlig at jeg ville dra utenlands i andreklasse på videregående. Turen kostet 100 000,- (fikk en god del dekket av lånekassen, resten finansierte jeg sammen med foreldrene mine) og var verdt hver eneste krone! Jeg bodde sammen med fire andre jenter som jeg absolutt elsker! Maria fra Sveits, Franzi fra Tyskland, Joanne fra New Zealand og Savannah fra Nashville, Tennessee <3
Kan trygt si at jeg har venner over hele verden! hehe! <3 Vi bodde sammen i et helt skoleår hvor vi hadde våre ups and downs.. Vi kunne krangle så tustene føyk, samtidig som vi kunne sove i samme seng og trøste hverandre når vi hadde hjemlengsel. Sterkere bånd enn det tror jeg er vanskelig å få med andre mennesker. Venner for livet!

Jeg har dessverre slettet bloggen jeg hadde når jeg bodde i Nord-Irland, men kan kort fortelle at jeg reiste med EF og bodde på en hundekennel hvor de hadde over 100 hunder i alle mulige raser. Så at jeg kan hund, er ingen underdrivelse. Man blir ganske dreven etter å jobbe med dem dag ut og dag inn et helt år, for å si det sånn! :P Jeg gikk selvfølgelig på skole når jeg bodde der, og studerte biologi, historie og engelsk litteratur ved Erne Integrated College i Enniskillen. Min kjære bror Thomas kom og besøkte meg ei uke når jeg bodde der, da dro vi på tur til Belfast og Dublin, bodde på hosteller og besøkte irske puber.. minner for livet! :) <3 Ellers så er det bare å kontakt om det er noe dere lurer på, enten du er nysgjerrig på turen eller skal på utveksling selv!

Våren 2007 - Polen & Tyskland - Krakow - Berlin
I tiendeklasse så var jeg selvfølgelig med på den klassiske turen for å besøke konsentrasjonsleirene i Tyskland og Polen med de hvite bussene. Dette er en tur jeg anbefaler på det sterkeste til de som har muligheten! Turen varte i 10 dager, og jeg syntes det var veldig spennende å se stedene man har lest så mye om i historiebøkene, selvom det var vondt å se grusomhetene som hadde skjedd på kloss hold. Vi var innom Sachsenhausen, Aushwitch, Ravensbruck og Birkenau.

Sommeren 2006 - Russland - Kaliningrad
Dette var den første turen jeg dro på "alene" og mange vil mene at jeg var for ung (nettopp fylt 15) til å dra på en slik tur. På den andre siden så var turen godt organisert og med mange deltagere i alle aldre:)
Vi dro ned for å være med på en hjelpesending, altså dra ned med leker, klær ol. til hjemløse barn og barn på barnehjem. Denne turen finansierte jeg alene med store deler av konfirmasjonspengene jeg fikk et par måneder tidligere, og igjen, det var verdt hver eneste krone. Reiser er det eneste man kan kjøpe, som gjør deg rikere.

Jeg lærte veldig mye om meg selv på denne turen, og det kom garantert på riktig tidspunkt. De aller fleste 15-18åringer har godt av å bli dratt ut av sin egen egoistiske boble og se hvordan verden egentlig er. Det må også nevnes at jeg gikk ned ca 10kg på turen til Kaliningrad.. Hehe. Jeg var ikke særlig glad i maten der nede, så da levde jeg på knekkebrød og vann i fjorten dager. Det kom selvfølgelig fort på igjen når jeg kom til Norge, men er litt morsomt å se hvor kresen man er når man er i midten av tenårene. Tihi. :P

Ellers så vil jeg absolutt anbefale hjelpesendings-tur til alle som vurderer utenlandstur, ønsker å hjelpe andre og som kanskje ikke er like klar for å dra utenlands helt alene men liker tryggheten i å ha mange andre rundt seg. :)

(Bilde kommer)

Sommeren 2001 - Spania - Palma De Mallorca, Alqudia
Dette var min aller første sydentur, og jeg husker at jeg syntes det var utrolig spennende å få reise mange timer med fly, reise heelt til SYDEN liksom! og samtidig få kvalitetstid med mamma, pappa og min kjære bror:) Det er jo helt klart mange år siden så mange av minnene trenger litt oppfriskning, men det jeg husker best er at jeg og brorsan vant en haug med bamser i maskinene man plukker de opp med sånnen klo... Paellaen vi spiste når vi var på båttur og vannmelonene som vi kjøpte når vi lå på stranda.. Hehe.. Det var en utrolig flott tur, og minnene jeg har er veldig gode:) <3